Matthew Dear – kørte teltet i sænk

Til en kakofoni af alverdens elektronik og et drys trompet gjorde Matthew Dear sin entre under Cosmopols teltdug. Hvor Dear på plade er en enmandshær, havde han til lejligheden medbragt et tre mand stort, sortklædt backingband. Med hovedpersonen i hvidt jakkesæt var der dog ingen tvivl om, hvor opmærksomheden skulle rettes hen. ‘Alter genetics, make my body glow’ sang han på åbningsnummeret ‘More Surgery’, og denne aften gik Dears ønske i opfyldelse.

Som en crooner med ekstra strøm på, guidede Dear os gennem et sæt, der primært bestod af numre fra hans seneste album, ‘Black City’. Al tvivl om, hvorvidt pladens kredsen om storbydystopi skulle gøre koncerten til en indadvendt affære forsvandt dog øjeblikkeligt.

Med overvældende gåpåmod bankede bandet sig af sted, mens Dear med Elvis-lignende selvsikkerhed betjente guitar, synthesizer, tamburin, maracas og koklokke.

For publikum var festen på scenen dog langt væk. Det høje energi- og lydniveau kørte simpelthen teltet i sænk, og på trods af solidt sammenspil forblev koncerten underligt anonym. I en times tid regerede en kompromisløs Dear på Cosmopol, men som tilskuer fandt man aldrig ud af, hvem der gemte sig bag det hvide jakkesæt.

Roskilde Festival: Se hele vores dækning

Koncert.
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af