Bat For Lashes

Kunstnerisk udvikling er en sjov størrelse. Nogle bands rammer topformen på deres debutalbum, mens andre tålmodigt bygger op i årevis. Nogen foretager konstant genre(af)hop, mens andre ’blot’ forfiner udtrykket. Til sidstnævnte kategori hører Natasha Khan tilsyneladende, i hvert fald lægger hendes tredje fuldlængde sig ubesværet i forlængelse af både den løfterige, men ikke helt forløste debut ’Fur and Gold’ og efterfølgeren, den luksuriøst og overlegent orkestrerede ’Two Suns’.

Sagt på en anden måde: ’The Haunted Man’ er leveringsdygtig i graciøs, på én gang stoflig og syntetisk, artpop, der ikke lægger skjul på sin afgrundsdybe beundring for genrens urmoder Kate Bush, men som også sagtens kan bide skeer med yngre opkomlinge som Niki and the Dove og Glasser. Rummeligheden i de synthbårne kompositioner er imponerende, arrangementerne både sofistikerede og indbydende, og for at understrege den sammenhængende kunstneriske vision har Khan selv skrevet og produceret hele herligheden (ligesom på de to forgængere, hvor der dog var indskrevet co-producere).

Læs anmeldelse:
Bat For Lashes ‘Two Suns’

Den grundlæggende fascinationskraft ved Bat For Lashes er altså intakt, og specielt albummets første halvdel med delikate sager som ’Lilies’, ’All Your Gold’, ’Horse of the Sun’ og den funklende klaverballade ’Laura’ er en opvisning i raffineret popguf med artpoppet kant. Men virkemidlerne er altså velkendte, ligesom teksternes skæbnefortællinger om arketypiske kvinder og kompliceret kærlighed i for høj grad gentager tidligere albums emnekreds. Derfor fremstår Bat For Lashes’ tredje album konsoliderende frem for fornyende. Virkemidlerne mestrer hun til fingerspidserne, men lidt nytænkning ville klæde Khan.

Bat For Lashes. 'The Haunted Man'. Album. EMI.