Four Tet

At Kieran Hebden samler op på det sidste års vinylsingler på en selvstændig udgivelse er i sig selv et modigt træk. På vinyl er det lettere at bøje reglerne, at appellere til nørderne, og eksperimentere til højre og venstre. Under overskriften ‘Pink’ skal der dog pludselig samling på tropperne og det, som hidtil har været sporadiske pejlemærker for, hvad Four Tets næste træk bliver, skal stå på egne ben.

Fans af Hebdens glimrende Fabriclive-mix kan glæde sig over genhør med ‘Locked’ og ‘Pyramid.’ Hvor sidstnævnte var et klart højdepunkt på den udgivelse, viser nummeret dog her, hvor meget konteksten betyder: Det som effektiv mikset var en sprængfarligt house-skæring, er her blot enerverende. Selv om Hebden allerede har bevist, at der gemmer sig noget fremragende et sted i lydbilledet, gør det en uendeligt stor forskel, når han blot viser dét og intet andet. Uden kontekst bliver den dynamik flad, hvilket rammer albummet som helhed og ‘Pyramid’ i særdeleshed.

‘Lion’ og ‘Peace For Earth,’ som ikke før har været udgivet, er blandt pladens bedste, men lider stadig under manglen på fokus. Det momentvis geniale er der ellers nok af: Dundertrommer på ‘Jupiters,’ skramlen og pianostød på ‘Pinnacles,’ og det flabede, stikkende beat på ‘Ocoras.’ Der er ikke noget på albummet, der ikke i mindst ét øjeblik lyder aldeles fremragende. Efter en times spilletid er det dog også tydeligt, at selv om disse øjeblikke rækker langt, når de ikke hele vejen hjem. Til det bærer albummet for meget præg af at være en samling strøtanker frem for en samlet vision.

Four Tet. 'Pink'. Album. Text Records.