DIIV

Det har ikke skortet på gode støjende drømmepopudgivelser, siden det Brooklyn-baserede pladeselskab Captured Tracks i 2009 udsendte sine første af slagsen. Et hurtig kig ind i pladeselskabets stald minder én om både Wild Nothing, The Soft Moon og Beach Fossils, og udover at det altid er en udsøgt fornøjelse at blive mindet om disse bands, er de oplagte referencer til Captured Tracks’ seneste signing, DIIV.

Bandet præsenterer en ny konstellation med kendte kræfter, og måske har erfaringen fra tidligere projekter styrket deres prioriteringer. Det er særdeles velvalgt, at fokus ligger på de melodiske guitarriff, som ankermanden Zachary Cole Smith (Beach Fossils’ tour-guitarist) gang på gang ryster ud af ærmet.

Med en ordentligt portion chorus-effekt og new wave-lyd hensætter guitaren lytteren til den lettere nostalgiske følelse, som Real Estate har været fornemme repræsentanter for. Men hvor Real Estate dyrker et tilbagelænet udtryk, hjemsøges DIIV af indestængte aggressioner, som kommer frem i trommeslager Colby Hewitts stramme, repeterende rytmer. Deres konsekvente tilstedeværelse og den altid lyse, ringlende guitarlyd gør bandets debut til et hypnotiserende værk, som også truer med at komme lovligt tæt på det monotone i sin jagt på det gennemførte.

Men DIIV klarer balancegangen. Singlen ’Doused’ er en støjende knaldperle af en præcis in-your-face vokallevering og et gudsbenået guitarspil, som opildner rytmegruppen og får hele kvartetten til at spille så højtalerne hopper. Det er fandens medrivende, og med adskillige numre af denne kaliber – og en håndfuld af den næsten samme – kan Captured Tracks føje endnu en fornem udgivelse til diskografien.

DIIV. 'Oshin'. Album. Captured Tracks.