Fiona Apple

Fiona Apple vil føle det hele og helst så intenst så muligt. Siden de spæde teenageår har den amerikanske sangskriver skabt musik ud fra mottoet, at det skal gøre ondt, før det gør godt. Heldigvis er den nu 34-årige sangerinde ikke blevet for resigneret til at lide med kunsten og deler gerne de hudløst ærlige følelsesudladninger med lytterne.

Små syv år er der gået, siden det sidste album fra Apple, og det er stadig de forlisteforhold, sangerinden kredser om. En alderssvarende modenhed kan dog spores på numre som ’Werewolf’, hvor sangerinden erkender sig delvist skyldig i et brud: »I could liken you to a werewolf the way you left me for dead / But I admit I provided a full moon«.

Instrumentalt adskiller ’The Idler Wheel…’ sig fra Apples tidligere album. Væk er de storslåede blæser- og strygerarrangementer. I stedet har hun skåret ind tilbenet og ladt Charley Draytons opfindsomme og organisk hjemmegjorte instrumentering matche hendes klaverboksning. Blandt de mest virkningsfuldeeksempler er de skrabede effekter på ’Periphery’, der lyder som en haltende elsker på flugt fra Fionas opråb, samt slåen på hvad der lader til at være gryder og andet husgeråd på den lyksalige afstikker ’Anything We Want’.

Sangerinden leverer en vokal kraftpræstation fra start til slut, hvad enten det gælder primalbrølene på ’Every Single Night’ eller de lyse vokalharmonier på ’Hot Knife’ – muligvis den mest ildevarslende hyldest til kødets lyster siden Lykke Lis ’Get Some’. Ventetiden har været lang, men syv år i Apples univers er ikke en ørkenvandring, det er en styrkeprøve.

Fiona Apple. 'The Idler Wheel...'. Album. Sony.