Town Portal

Blege nørder fniser sikkert højlydt i skægget over Town Portals navn, som stammer fra en tryllebesværgelse i et populært hack’n’slash-rollespil på computeren: En kærkommen nødudgang til når ens spillerkarakter havde fået bøllebank af en trold – eller måske Satan selv. Men de fire danske ep-debutanter er alt andet end neckbeard-bærende kælder-eksistenser, trods den ugæstfri genre, de færdes i: Mathrocken.

Om noget er ‘Vacuum Horror’ – denne betal-hvad-du-lyster-forsmag på bandets formidable evner – nemlig et fabelagtigt bud på et ‘Sesam, luk dig op’ for genren. Town Portal burde blive for det danske math-miljø, hvad Queens of the Stone Age var for californisk stonerrock: En øjen- og øreåbner for mange lyttere. Det de kan er nemlig at knække genrens tornede, giftgrønne skal og blotte et varmt, brunt og melodisk kastanjehjerte uden at give køb på den kompleksitet og tyngde, som varemærker en ellers vanskeligt penetrerbar og nullermandsbefængt afkrog af rocken.

Og apropos stoner, så lugter de smukke, atmosfæriske guitartemaer på ep’ens højdepunkt ‘Steaming Scrolls’ lidt af ørkenrockens urfædre, Yawning Man, mens tyngdepunktet i ‘Drastic Insights’ nærmest ligger Kyuss-lavt. Djævlen bor i detaljerne og de fire gutter er så godt tunet ind på hinanden, at deres samspillende virtuositet får de mest spegede, indviklede manøvrer i de pakkede kompositioner til at lyde så legende og køligt ubesværede som jazztraditionals mellem hænderne på en flok konservatoriemusikere. Lad dig derfor ikke skræmme af musikkens rent instrumentale karakter, men spring på denne Orange-billet af en ep-lækkerbisken. Den er voldsom og ikke mindst voldsomt god.

Town Portal. 'Vacuum Horror'. Album. Egen udgivelse.