Deerhunter

Hurra for Bradford Cox! Ja, undskyld udbruddet, men få nutidige musikere er i stand til at levere så hudløst personligt og dybt engagerende alternativ rockmusik som den stråtynde, kasserolleklippede Deerhunter-frontmand.

Og ja, jeg ved godt, at der er andre medlemmer af gruppen, og tro mig: De gør det godt. Alligevel er det umuligt ikke at se ‘Halcyon Digest’ i sammenhæng med ikke bare den formidable 2008-forløber ‘Microcastle’ men også Cox’ soveværelsessoloprojekt Atlas Sound. Og på de nyeste tilføjelser til sangkataloget løber landevindingerne fra begge projekter sammen til et formfuldendt værk, der placerer sig i helt i top af en i forvejen respektindgydende diskografi.

Ganske vist kan man lokalisere enkeltdelene fra shoegazer, mere straight up indierock, hallucinerende drømmepop og nøje udvalgte beat-byggeklodser. Men man glemmer hurtigt alt om genre-labels, når ‘Earthquake’ sætter sanseapparatet på overarbejde med svævende synth, ringlende guitarakkorder og længselsfuldt susende støj-sløjfer. Og så viser gruppen så ellers sin alsidighed. For vupti, bliver man kastet videre til ‘Don’t Cry’, en ligefrem guitarbasker der – heldigvis! – mislykkes med at gemme sin gyldne melodi væk under et skrattende lo-fi-tæppe.

Netop melodimaterialet er i særklasse på ‘Halcyon Digest’. Og ud over de ovenfornævnte skæringer fortjener blandt andet den sødmefulde ‘Revival’, den aldeles medrivende ‘Memory Boy’, den mere kompositorisk kantede ‘Desire Lines’ og den knitrende intime ‘Basement Scene’ utallige afspilninger. For ikke at tale om den sæbeboble-lette ‘Helicopter’, den mest ligefremme og formfuldendte melodi Cox endnu har forfattet. Og det siger sgu ikke så lidt!

Deerhunter. 'Halcyon Digest'. Album. 4AD/Playground.