The Radio Dept.

The Radio Dept. har det tydeligvis ikke godt med korte deadlines. Derfor er der gået fire år, fra deres seneste album ‘Pet Grief’ (der i øvrigt udkom tre år efter den mesterlige debut ‘Lesser Matters’) blev sat til salg, og frem til deres tredje langspiller nu omsider lander på butikshylderne.

Spørgsmålet er så, om ‘Clinging to a Scheme’ har været ventetiden værd. Og jo, det har den bestemt. For godt nok er debutens ypperlige hvide støj fortsat sendt i skammekrogen (med undtagelse af det herligt shoegaze-fræsende instrumentalnummer ‘For Months in the Shade’), så man ligesom på forgængeren i stedet må ‘nøjes’ med feinschmecker-indiepop af fineste aftapning med solid synth-slagside. Til gengæld har den rutinerede trio tydeligvis brugt tiden på at gennemarbejde albummets ti tidløse numre.

Humørbarometeret er stort set permanent parkeret på ‘melankolsk’ med bedrøveligt distanceret vokalføring og sart svævende synth-harmonier akkompagneret af rytmeboks, guitar, bas og elektroniske trommer. Og med numre som den vanvittigt vanedannende førstesingle ‘Heaven’s on Fire’ (der er brygget på en 50/50-blanding af champagne og lykkepiller), det vægtløst vuggende åbningsnummer ‘Domestic Scene’, ‘The Video Dept.’s rene melodiske hug og den henrivende afsluttende drømmepop-ballade ‘You Stopped Making Sense’ argumenterer svenskerne overbevisende for, at hastværk i deres tilfælde er lastværk. Hvem ved: Måske er det ene års forskel i tilblivelsestiden ligefrem grunden til, at ‘Clinging to a Scheme’ markerer et skridt fremad i forhold til ‘Pet Grief’ – tilbage til toppen af indiepoppen.

The Radio Dept.. 'Clinging to a Scheme'. Album. Labrador/A:larm.