YACHT

YACHT har nået sin endelige destination. For styrmand Jona Bechtolt har tidligere udgivet både eksperimenterende soloalbum under sit båd-klingende alias og fantastisk pop som en del af The Blow, men med indlemmelsen af sangerinden Claire L. Evans som fuldblodigt medlem har YACHT på ‘See Mystery Lights’ fundet den gyldne middelvej mellem tilgængelighed, finurlighed og excentriske udskejelser.

Selvom albummet om de mystiske lys – opkaldt efter et paranormalt optisk fænomen i den texanske ørken – overordnet kan betegnes som electropop, er der dog meget mere til det. Og det kræver bestemt er par gennemlytninger at finde mening i den rytmeglade galskab. Gennemgående er de fremhævede trommer, som danner en konstant og ekstremt funky bund, der flankeres af legesyge synthesizers, percussion og Jona og Claires vokaler, der oftest messer mantralignende tekstbidder.

Idérigdommen er i top, og finder man først hoved og hale i det hele, ligger de gode melodier nærmest på lur oven i hinanden. Tjek bare ‘The Afterlife’ og ‘We Have All We’ve Ever Wanted’, der kan betegnes som alternative popslagere anno 2009. Det er medrivende, groovy og forfriskende interessant. Endda endnu mere i længden da albummets små detaljer her for alvor kommer til deres ret.

Det er yderligere umuligt ikke at fremhæve albummets to perler ‘Summer Song’ og ‘Psychic City’, der tilsammen opsummerer alt, hvad der er fantastisk ved ‘See Mystery Lights’, nemlig sammensmeltningen af den umiddelbare tilgængelighed, de eksperimenterende og langtidsholdbare elementer og den rendyrkede popglæde. Så stig blot ombord.

YACHT. 'See Mystery Lights'. Album. DFA/Import.