Gold Soundz er da et pissefedt nummer. Til gengæld forstå...

Hej Synes 2 stjerner er lidt fedtet. Er på en 3-4 stykke...

Ja patetisk er vist ikke det korrekte ord at bruge i den...

Jeg kunne godt tænke mig at få nallerne i et par billette...

- og glemte lige, du kan fange mig på 26793500

Jeg er stadig interreseret i nogle der har en enkelt eels...


Soundvenue Kalender powered by DSB WildCard
3. september 2010
Jonathan Johansson
  • Lille Vega | København V
    20:00 | Entré: 130 kr.
Rufus Spencer - Fairbar/Klostertorvet
Nina Bang - Folkets Klub

Veto vandt P3 Prisen

  • Soundvenue
  • 23. januar 2009, 23:32
  • Print

Foto: Per Morten Abrahamsen

Det blev Veto, der løb med aftenens mest prestigefulde pris, da P3 Guld løb af stablen i Koncertsalen i DR Byen.

Bandet, der sidste år udgav deres roste andet album ’Crushing Digits’, snuppede prisen foran de andre nominerede - Choir of Young Believers, Mike Sheridan og Diefenbach.

Ned igennem fødekæden blev der også delt priser ud til Peter Sommer, Suspekt, When Saints Go Machine og Lucy Love, imens Volbeat hentede den eneste lytterbestemte pris, P3 Lytterhittet, for deres single 'Maybellene i hofteholder' .

De sympatiske drenge i Veto sendte en hilsen til hele den danske musikscene i deres takketale, da de sluttede sig til den stadig lille kreds af vindere af den forholdsvis nye P3 Prisen. Tidligere har også Dúné, Mikael Simpson, Tina Dickow, Peter Sommer og Baby Woodrose hentet prisen hjem.

Aftenens vindere:
P3 Prisen: Veto
P3 Kunstneren: Peter Sommer
P3 Gennembruddet: Suspekt
P3 Talentet: When Saints Go Machine
P3 Eksperimentet: Lucy Love
P3 Lytterhittet: Volbeat - 'Maybellene i hofteholder'



Eksterne links

Shop - Aiaiai 'Iphone Skin
Hold øje med Veto

Mere om Veto

Features
Anmeldelser
05/03
BLCK
Live-anmeldelser
Køb i Soundvenue Shop
 
Kommentarer
Thomas Toet

Det var første gang, jeg så P3 Guld og hold da op, hvor er P3 gode til ikke at overraske. Halvanden time i forudsigelighedens tegn, blev lagt ud med at Tim C. fik lov at demonstrere, hvordan man smadrer 15 minutter. Jeg ved godt, at man bare må affinde sig med, at prisuddelinger kun kigger i retning, af hvad der er stort, men come on: at give Veto guld-prisen foran Mike Sheridan, Diefenbach og ikke mindst Choir of Young Believers. Jeg tror ikke, Veto har så meget brug for financiel støtte eller mere opmærksomhed i det danske rige. Og det var så den eneste kategori, hvor nomineringerne var på sin plads. Ikke mindst P3 Kunstneren var helt hen i hegnet: Carpark North, Peter Sommer og Tim C - man fristes til at kalde den gruppe "kunstnere" anført af Tim C. so mother fucking last decade. Men lidt selvkritik må også være på sin plads efter denne svada: Jeg kunne selvfølgelig også bare have taget mig sammen. Drukket nogle øl og taget i byen eller sådan noget.

Søren Andersen

Jeg er fuldstændig enig i dine betragtninger. Så den svenske P3 guld uddeling sidste weekend, og den var tusind klasser over den danske. At vi ifølge P3 ikke har mere spændende, interessante eller nyskabende kunstnere er virkelig skræmmende. Choir Of Young Believers var det eneste fede ved showet, og de burde have hevet nogle priser hjem. Resten var rystende amatøragtigt.

Thor Martin Jensen

Ja det er den hårde kerne, der klapper hinanden på skulderne. De kunne lige så godt have sendt showet fra sidste år, jeg havde ikke opdaget det... det skulle da lige være Peter Sommer som nu ligner Johnny Madsen en anelse mere, og det er det nærmeste jeg kommer et kompliment i denne sammenhæng.

Troels Abrahamsen

Thomas: Det undrer mig at du tror vi ikke har brug for financiel støtte. Hvad baserer du din antagelse på?

Søren: Enig omkring Choir.

Thor: Hvem er den hårde kerne?

Thor Martin Jensen

Hej Troels.

Først og fremmest tillykke med prisen. Den har i fortjent! Dernæst vil jeg lige understrege, at jeg IKKE forsøger at angribe de prisvindende kunstneres ret til landsdækkende anerkendelse i den bedste sendetid... Troels, I har jo for mig at se utvivlsomt lavet årets danske plade. Og den gode Peter Sommer kan uden tvivl også et eller andet med en akustisk guitar og det danske sprog som ingen andre kan... Suspekt ditto!

Jeg mener bare, at det går hen og bliver ligegyldigt og uvedkommende når det er de samme kunstnere som optræder og hyldes år efter år i et show som ifølge DRs hjemmeside skulle handle om "Fokus på fremtidens musik." Og at man videre skriver: "Det er niende gang, P3 Guld afholdes, og som sædvanligt giver showet et bud på lyden af fremtidens danske musik." (læs: www.dr.dk/P3/P3Guld/Artikle...

Peter Sommer har været nomineret 2 gange før og vundet én gang før, Veto var nomineret til P3 Prisen i 2006, Tim Christensen optrådte i 2003, Suspekt optrådte også i 2007 og Troo.L.S. og Orgi-E i 2005, Choir of Young Believers vandt P3 Talentet i 2007, Duné vandt P3 Prisen sidste år og var desuden nomineret i 2006, Carpark North har været nomineret før og optrådt... der havde jeg så nok valgt at gå "all-in" og få The Storm med også!

Men problemet er måske i bund og grund, at talentmassen i DK anno 2009 begrænser sig til to lesbiske piger (de siger de jo selv de er), en buttet italiener i alt for lille læderjakke (han var nu meget sjov) akkompagneret af en blogliderlig trommeboks.

... ah det minder mig om, at jeg snart modtager mit licens girokort!

Troels Abrahamsen

Thor,

Ha ha. En italiener i en alt for lille læderjakke.

Mener nu ikke vi har været nomineret til en P3 Pris før, men det kan være min hukommelse svigter mig. Det er for så vidt også underordnet, for jeg kan godt se din pointe. De fleste af de kunstnere du nævner - os selv inkl. - har arbejdet i mange år på at nå dertil hvor de er i dag, og derfor skærer det mig i hjertet at høre folk kalde det talentløst og uvedkommende, som et par brugere på Gaffa.dk kalder det. Jeg kan godt se at nogle af de optrædende måske bærer præg af at være "oppe i tiden" mere end af at, være langtidsholdbare kunstnere og der var måske også et par stykker, der kunne være erstattet af nogle mere interessante indslag. Det har jeg lidts vært ved at bedømme.

Det jeg prøvede at sige da vi modtog prisen i fredags var sådan set at jeg er meget stolt over at være en del af en musikscene som den danske. For mig at se er det fuldstændig ligegyldigt for den danske musikscene i øvrigt, hvem der har vundet hvad. Anerkendelsen er dejlig og pengeppræmien er endnu mere dejlig, men det der i bund og grund betyder noget er at vi i et land som Danmark - stik imod alle odds, indbyggertallet taget i betragtning - har en meget bred og meget eksperimenterende scene, hvor bands giver plads til hinanden og respeketerer de forskellige måder at udtrykke sig på musikalsk. Jeg oplever ikke meget snobberi og rygklapperi. Jeg syntes der er en dynamik og en udskifting fra år til år i hvem der er oppe og vende. Selvfølgelig er der nogle koryfæer som bare bliver ved og ved men sådan er det jo over hele verden.

Award shows har alle dage handlet om de kunstnere der lige er i welten netop det år, men der er heldigvis mange andre måder bands kan få opmærksomhed på end lige P3 Guld.

P3 var ikke på os i starten, men kom det da vi begyndte at sælge plader og spille udsolgte koncerter, uden deres "hjælp". Nu har vi fået en pris af dem og næste år er vi sikkert slet ikke nomineret, men der er det nogle nye der kommer og modtager prisen, og den kritik der også følger med.

Måske lever P3 Guld ikke op til sin formålserklæring. Det må være op til den enkelte at vurdere, da det jo afhænger meget af hvor udforskende man er i sin musiksmag. For nogen er det et udfordrende show, for andre er det dybt godnat. For mig var det en god oplevelse, en chance for at møde en masse kolleger og et anerkendende klap på skulderen, i et job hvor fremtidens usikkerhed og popularitetens flygtighed er to vigtige ingredienser.

Jacob Vinding

Thomas, man er jo nødt til at sætte sig ind i formålet med de enkelte priser. F.eks. P3 Kunstneren er P3's hyldest "til de største og stærkeste i danske musik. Går til én solist eller et band, som gentagne gange har taget både P3 og Danmark med storm. Og som har gjort det igen i det forløbne års tid." Hvordan kan du så klandre nomineringerne her?

Man kunne nemt diskutere P3 Gennembruddet, hvor Trolle Sienhaar vist har haft en kæmpe hit med "Sweet Dogs".

For så vidt angår Veto, så opfylder de på alle måder kriteriet for P3 Prisen og de var i den grad sammen med Spleen, dem der satte en ny dagsorden. Crushing Digits viste, at de ville fortsætte med udvikle sig.

Med hensyn til Choir of Young Believers, så bliver de IKKE "dansk musiks næste store stjerne" og dermed skulle de ikke vinde prisen. De hæver sig jo ikke for fem ører over gennemsnittet (og var også jævne i deres optræden). Diefenbach? De kunne ikke følge op på Favourite Friend og kommer heller ikke til at spille en større rolle i fremtiden. Mike Sheridan kunne jeg nemt se vinde en af de andre priser.

For så vidt angår showet, så virkede det kikset. Jeg manglede energien. Jeg er helt enig i kritikken af at give Tim C alt for lang tid til at sidde og tude ved klaveret. Manden laver musik til Celine Dion og fred være med det. Huxi Bach, som ellers kan være sjov, faldt igennem som vært.

Thor Martin Jensen

Hej Troels

Jeg er i store træk enig med dig, men troede netop bare, at P3 Guld fungerede som et alternativ til de mere brede award-shows. Men når Grammyen er forsvundet ud på MySpace sammen med 10 efterskoleelever så er problemet måske i grunden, at de shows mangler - såvel for musikere som seere.

Derfor bør DR måske redefinere konceptet en smule så det også hylder en bredere del af den danske musikscene... lidt ligesom det der Sports Galla de har på TV2 - der er både plads til roere og handicappede kuglestødere! Fordi selvfølgelig er det da vigtigt med den årlige "julefrokost" i musikmiljøet, men så skal alle da også inviteres... vi har jo for eksempel også en spændende jazz og metalscene herhjemme - de skal da også have en pris selvom de ikke deler en familiepizza med Kjeld Tolstrup eller Tony Scott.

Du må undskyld jeg ikke lige smed en kilde på med hensyn til jeres tidligere nominering. Det står ihvertfald her http://www.gaffa.dk/nyhed/8166 . Men det gør vel heller ikke noget for modsat X-Factor er det åbenbart "ok" at råbe "ulv" to gange i P3 Guld.

Appropos X-factor så se lige det første 1 minut af det her klip fra i fredags, og forestil dig at dommerne er os seere. www.youtube.com/watch?v=YnP...

... Men Troels virkelig cool, at du er åben for diskussion og husk på, at alt jeg skriver er i en venligt stemt tone... og undskyld jeg bruger X-factor som rygdækning - går den overhovedet i et fora som Soundvenue?

Daniel Lassen

Jacob: Jeg er helt enig i at selvfølgelig skal man sætte sig ind i hvad de forskellige priser står for og det er ikke mit indtryk at hverken søren eller thomas har gjort dette. Jeg synes at de fleste af priserne var rigtigt uddelt. Selvfølgelig er det muligt at både Mike og choir nok havde en smule mere brug for pengene (uden egentlig at vide det), men jeg synes nu at det var fuldt ud fortjent at Veto fik prisen. Veto har vist at de bliver ved med at udvikle sig som musikkere og jeg er overbevist om at Vetos 3'er bliver ligeså andeledes fra Crushing Digits som Crushing digits var fra there's a beat in all machines.

Jeg synes også at Peter Sommer, Lucy Love og When Saints Go Machine havde fortjent deres priser. Jeg var selv til showet og var faktisk temmelig tilfreds med showets gang.
Choir havde uden tvivl også fortjent en pris efter deres succesrige år, men igen synes jeg at priserne overordnet set havde fortjente vindere.

Det chokerer mig meget at Veto's musik er blevet kaldt for talentløst og uvedkommende for efter min mening er det alt andet end talentløst og uvedkommende, og så synes jeg ærlig talt at Tim fortjener bare en smule mere credit end han får i disse indlæg.

andreas fanoe

Jeg syntes at Veto fuldfortjent vandt P3-prisen, også som Jacob siger gives p3-prisen, "til de største og stærkeste i danske musik. Går til én solist eller et band, som gentagne gange har taget både P3 og Danmark med storm. Og som har gjort det igen i det forløbne års tid." og det må man da lige netop sige at veto har gjort. og som Daniel skriver chokere det også mig at veto bliver kaldt talentløst og uvedkommende. det er alt andet i mine øjne, og jeg glæder mig til at se resultatet af støtten og studietiden.

jeg syntes at fagget fairys (til trods for de bare er "kendt for at være lesbiske"), choir of young belivers. præsterede en rigtig god koncert, og har fortjent det. jeg havde dog gerne set at bands som When saints go machine og Marybell katastrophy istedet for navne som tim c., peter sommer og mike sheridan (som jo partisktalt har misforstået konceptet bag P3-gulds ellers så flotte og gode live performance ) i år var der forcus på det elektroniske, det var der slet ikke sidste og forrig år. og næste år vil der sikkert komme focus på noget andet alt efter hvad det er oppe i tiden og hvem der gør det godt.

men thor P3 guld er jo lige netop ikke et stort award-show hvor alle musik genre bliver præsenteret, P3-guld handler om det musik der bliver spillet på P3. derfor kan det jo i nogles øjne blive et noget forudselig show.

Troels Abrahamsen

Thor:

Jeg kan ikke finde ud af om jeg er ved at blive skør, men jeg har aldrig hørt om at vi skulle have været nomineret til den pris før. Det er åbenbart ikke alt der står på internettet der er rigtigt.

At DR bør lave et awardshow, for ikke at nævne en generel musikdækning, som er mere grænsesøgende kan vi hurtigt blive enige om.

Der er skam rigeligt med awards shows og der bliver da også holdt DMA for både Metal, Jazz og Folk. Der hvor kattepinen opstår er at der ikke er TV dækning på de smallere awardshows, så det fremstår som om at P3 Guld har den "sande" musik og alt det andet er underordnede niché-award uddelinger, kun for kendere. Det mener jeg ikke er rigtigt, men det er nu engang sådan verden hænger sammen, og en af grundende til at TV er så kedeligt et medie.

Der er maser af alternativer som er ligeså gode. F.eks. er den årlige Steppeulv pris meget mere interessant end både DMA og P3 Guld. Men det er stadig bare et award show.

Jeg syntes dog stadig at P3 har fat i den lange ende og der er kræfter der forsøger at skubbe kanalen i en mere spændende retning. Kunne dog forestille mig at det er en hård kamp mod dem indenfor DR der helst ser P3 som endnu en kanal med benhårdt playliste-tyranni og tom snak.

Alt der bliver sagt herfra er bestemt også ment i den allermest sobre tone. Hvis vi ikke kan snakke sammen, hvad fanden kan vi så :-)

Thor Martin Jensen

Troels:

haha fint, vi var vist aldrig rigtigt uenige... jeg kunne ærligtalt heller ikke huske, at I havde været nominerede, men det fremgår også af Soundvenue ... måske DR trak den tilbage :) www.soundvenue.dk/nyheder/2...

Daniel og Andreas:

Jeg kan da ikke se, at nogen skriver Veto er "talentløst og uvedkommende"... hvor kommer det ind henne?

Daniel Lassen

Det skrev troels i sit indlæg. Jeg har ikke selv set det, men det må jo stå et sted. Jeg går ikke ud fra at Troels ville sige det hvis han ikke havde set det :)

Thor Martin Jensen

ahhh brugere på Gaffa.dk...

Troels Abrahamsen

Ha ha. De har ikke kaldt os for talentløse og uvedkommende, men showet. Men vi var jo en del af showet.

andreas fanoe

på gaffa. både om showet og veto. men vi kan vel godt blive enige om at veto er alt andet (min egne personlige mening). men showet var som vi er kommet frem til en lidt blandet oplevelse, alt efter hvad man nu kan lide.
det er da også ærgerligt at DMA ikke bliver transmitteret, selvom DMA sidste år var en værre redelighed, der kan man snakke om en dårlig og plat vært.

Bjørn Sørensen

En spændene diskussion, eller retter samtale, der er her.
Jeg vil da lige udnytte det til at kaste min mening til kende.

Jeg havde ikke set nogle nomineringer før selve showet, så sad med spænding i maven da vi startede.
Som det har været oppe, var Tim Christensen ikke overbevisende. Men ved ikke om det blot er fordi jeg ikke finder det nye han har lavet interessant, eller om det bare ikke var spændene. Noget gammel nostalgi var dog friskt syntes jeg.
Showet gik sin gang, og fandt det egentlig meget passende, det meste. Huxi, ja ved ikke hvad det var, men der var bare ikke så meget gang i ham.
En skam da han ellers plejer at være en god vært.
Med hensyn til de enkelte priser, var det kun Suspekt som jeg blev egentlig forundret over. Syntes det var fint de fik prisen, men så den da ikke lige komme, da de jo er nogle gamle herre i Danmark.

Med hensyn til andre award shows, så syntes jeg P3 Guld gjorde det fint.
Det er jo et "lille" område det drejer sig om fra deres side. Og det er et område vi kender så godt, da det jo bare er at tænde for radioen, så kan vi høre hvad de har på programmet.
De andre ikke så opslåede shows er uden tvivl også gode, bare med deres genre, som igen kan betegnes for små i nogles øjne og store i andres.

Men alt i alt var jeg egentlig godt tilfreds med Showet.
Og når Troels Abrahamsen nu er her, får du da lige have et tillykke med på vejen.

Jens Skov Thomsen

Troels: Den er go nok.. vi var nominerede, men var på tour i Finland. Det var Mikaels Simpson der fik den det år. I øvrigt fuldt fortjent.


For at deltage i debatten skal du være logget ind som bruger. Log ind øverst på siden til venstre, eller opret en profil her.
RECession er klar med årets program

Den århusianske festival slår til oktober for ottende gang dørene opfor blandt andre svenske Familjen og engelske Marc Almond.

  • 11:30
Pitchfork kårer 90'ernes bedste sange

Det indflydelsesrige amerikanske musiksite har netop sluppet en liste over 90'ernes 200 bedste sange.

  • 10:41
September måneds fedeste koncerter

Efteråret er officielt sparket i gang, men heldigvis lurer en bunke seje koncerter rundt om hjørnet. Se hvilke, du ikke må misse her.

Band of Horses: »Vi er vokset gigantisk det sidste år«

I morgen får århusianerne fornøjelsen af Band of Horses, når gruppen indtager Voxhall. Læs interview med forsanger Ben Bridwell som opvarmning til koncerten.

Twin Sister 'Vampires With Dreaming Kids/Colour Your Life'

Amerikanske Twin Sisters to ep'er gør det let at glæde sig til deres debutalbum. Og svært at vente.

  • I dag
Robyn 'Body Talk Pt. 2'

Trods sin høje udgivelsesfrekvens holder Robyn stadig et fint niveau med endnu en omgang stærk og sødmefuld pop.

  • I dag
Philip Selway 'Familial'

Den skaldede Radiohead-trommeslagers debut er mestendels middelmådigt. Men at han har en følsom singer/songwriter i sig, må have taget røven på de fleste.

  • I går
Sufjan Stevens 'All Delighted People'

Sufjan Stevens imponerer med en både ængstelig og sjældent opfindsom, timelang ep uden livrem og seler.

  • I går
Band of Horses – kød- og kartoffelrock til folket

Næste kapitel i romancen mellem Band of Horses og Danmark udspillede sig på et proppet Voxhall, der havde været udsolgt i flere måneder.

  • I går
I Got You on Tape – i mørkerockens faste jerngreb

I Got You on Tape leverede en solid koncert og manifesterede endnu engang, at deres plads på den danske musikscene er særdeles velfortjent.

  • Onsdag
Hot Chip – afbrudt ekstase

Da de britiske electropoppere indtog scenen på et udsolgt Store Vega, var der lagt op til en fest – med alt hvad det indebærer.

  • 28/08
Suicide – kunsten at stoppe mens legen er god

De aldrende protopunkeres koncert var en blandet fornøjelse, der kun i momenter levede op til duoens legendariske ry.

  • 28/08

High 5 - uge 35
01. Giana Factory

Dive

more
02. Interpol

Lights

more
03. Robyn

Hang With Me

more
04. Chimes & Bells

Reasons

more
05. Röyksopp

The Drug

more
Contenders
Fever Ray

Mercy Street (Peter Gabriel-cover)

more
Treefight For Sunlight

What Became of You and I?

more
The Dead Weather

Rolling in on a Burning Tire

more
Small Black

Photojournalist

more
Lucy Love

Poison

more
Vind Volbeats nye album
Vind Volbeats nye album

Vind metalkvartettens nye album 'Beyong Hell/Above Heaven'.

Vind billetter til When Saints Go Machine
Vind billetter til When Saints Go Machine

Vind billetter til en valgfri koncert på bandets efterårsturné.

Vind Klaxons' nye album
Vind Klaxons' nye album

Briterne er endelig tilbage med albummet 'Surfing the Void'.