DJ Static – tilbage til de gamle dyder

I en tid hvor hiphoppen påstås at lide af identitetskrise, og både musikalsk og imagemæssigt flytter sine grænser som aldrig før, er det vigtigt med kunstnere, der husker os alle på dengang, hvor en pladespiller var et instrument, og et keyboard var noget man brugte i popmusik. Sådan en repræsentant er DJ Static, og det fik de mest udholdende festivalgæster at mærke til en Roskilde-finale, der stod i de klassiske hiphop-dyders tegn. Og så alligevel ikke helt, for nogen ordinær hiphop-koncert blev det bestemt ikke. Med et yderst potent bigband og en parade af MC-hjemmedrenge og -piger blev det et storslået show, hvor maestroen Static tog imod, mens gæsterne lod mic’en gå på omgang i et tempo, så man knapt nok havde tid til at dvæle ved sine favoritter.

Læs live-anmeldelse: Björk på Roskilde

Men selvfølgelig var der en mening med den voldsomme forcering: Efter en bombastisk åbning, hvor blandt andet M.O.P.’s ‘Ante Up’ blev udsat for bigband-blæs, tog Static hul på opførelsen af sit kommende album ‘Rolig under pres’ i fuld længde og med alle albumgæster til stede – kun afbrudt af lidt scratchlir og breakdance undervejs. En mission der alene på tegnebrættet virker så imposant, at det i sig selv aftvang respekt. Men selve udførelsen blev mindst lige så imponerende, og det må have kostet ikke så lidt tid og kræfter at have koordineret et så omfattende setup.

Højdepunkter var der i sagens natur flere af, men særligt fedt var det at høre, hvor mange af de mindre kendte rappere (som for eksempel Joe True, Pede B og Kejser A), der tog kampen op i mod den højtbelagte liveinstumentering, med flows der for manges vedkommende var lavet særligt til lejligheden. Men størst var publikumsreaktionerne naturligvis, når nogle af de mere modne kræfter som Orgi-E, Per V og Jokeren indtog scenen, mens den svenske rastamanke Promoe derimod skuffede, da han iført et bemærkelsesværdigt skrigende rødt jakkesæt forsøgte at soulcroone sig igennem sine fem minutter i solen. Festen sluttede i en kollektiv finale, hvor hele scenen kogte, og Static – ja, han viste os alle sammen, at den gode gamle hiphop såmænd lever i bedste velgående.

Koncert. Arena, Roskilde Festival.