The Hives – en aften i Cirkus Rock’n’roll

Lørdagens to udenlandske rock’n’roll-navne, Eagles of Death Metal og The Hives, kæmpede bravt med hinanden om at levere det ultimative rockfix til 2012-udgaven af NorthSide. I kraft af EoDMs af festivalarrangørerne afkortede sæt havde den svenske garagerockbombe i The Hives en naturlig upper hand. Det fik dem dog ikke til at slacke den af den grund.

De fem svenskere indtog scenen, ulasteligt klædt i kjole og hvidt samt høje hatte. Bagtæppet viste frontmand ‘Howlin’ Pelle Almqvist som den djævelske dukkefører for de fem, og på en måde blev det visuelle overskud og meta-teatralske et tema for hele den timelange koncert, som tilmed gæstedes hyppigt af bandets ninja-klædte (!) roadier, der pilede rundt og spillede tamburin, byttede guitarer ud og fik koncerten til at glide teknisk i det hele taget.

Læs anmeldelse: Lukas Graham på NorthSide

Pedanten kunne måske indvende, at Almqvist plaprede for meget mellem numrene, men hans pølse-plørede sprechstallsmeister-danske fik ham dels til at fremstå som den uægte søn af Diana Benneweis og Dirch Passer og kaudervælsket havde tillige skyhøj morskabsværdi. »Den her nummeren har vi skrevet i et rävlokal’!« råbte han for derefter at sparke liv i endnu en af bandets slagfærdige garagerockskæringer.

Med en setliste, der spændte over hele gruppens karriere inklusive smagsprøver fra den nys udkomne ‘Lex Hives’ og hits som de højeksplosive ‘Hate to Say I Told You So’ og punktummet ‘Tick Tick Boom’, hvor bandet frøs fast på scenen i selskab med deres vrælende forstærkere, kan der næppe have været utilfredse sjæle tilbage blandt publikum. Pelle Almqvist er en formidabel publikumsdomptør, der denne aften sammen med resten af The Hives fik NorthSides gæster til at spinde i takt som en fistpumpende eksplosionsmotor med mange tusinde næver i vejret og commonrail-fadølsindsprøjtning. Den slags motor, der sidder i en Voldsom Volvo, forstås.

The Hives var mesterlige, monstrøse og ikke mindst magtfulde. På et tidspunkt erklærede Almqvist, at »A lead singer is the unholy alliance between a leader and a singer. Ved I hva’ det betyder? Jaj er jeres LEDER!«, og selvom det hårde ’d’ lød lidt Hitler-latterligt, fik han kommanderet et fuldtalligt NorthSide-publikum ned på hug og sidde. Og det er især hans uovertrufne, giga-krukkede og seje showmanship, som gør The Hives til en uforlignelig liveoplevelse, som det kun er synd og skam at vi har skullet vente 8 år på at se igen i Danmark.

For selvom bandet musikalsk trådte igennem visse steder – en fast særhed er især, at trommeslageren Chris Dangerous somme tider momentant går næsten i stå for derefter at tage tempoet op igen før et omkvæd, nærmest for lige at hive luft ind – er det ret tilgiveligt, når energiniveauet og underholdningsværdien er så overvældende som for sådan en aften med Cirkus Hives.

Koncert. Green Stage.