Modeselektor – elektronisk topklasse

Modeselektors optræden i KPH Volume indskriver sig som et af de senere års bedste clubbing-gigs i hovedstaden. Alt klappede perfekt. Musik, publikum, location, lyd og visuals var hver især i topklasse, og det samlede indtryk dermed intet mindre end magisk.

Fra tre fremragende album ved man jo godt, at Modeselektor mestrer hele paletten af elektroniske udtryk. Men at de formår at levere samme diversitet i en live-sammenhæng uden på noget tidspunkt at miste intensitet og nerve er ganske enkelt respektindgydende. Publikums eksplosive og medrivende amokløb gav fra første færd løfter om en mindeværdig aften. Al hipster-coolness blev smidt over bord. Først i selskab med de glitchede hiphop electro-bangers ‘Pretentious Friends’ og ‘2000007’, der sidenhen blev afløst af tonsertunge udgaver af ‘Evil Twin’ og ‘Sucker Pin’.

Havde Modeselektor bare kørt denne stil videre, ville det sådan set have været i orden. Forudsigeligt, men effektivt, set i lyset af den rå clubbing-ramme, som hele koncerten var sat i. Men efter 45 minutters ublufærdig skamridning af publikums party-vilje, drejede d’herre Bronsert og Szary som det mest naturlige i verden festen over i en mere tilbagelænet retning. Først med deres eget remix af Radioheads ‘Morning Mr. Magpie’ fulgt af den dubsteppede ‘Let Your Love Glow’ og til sidst det seneste geniale Thom York-samarbejde ‘Shipwreck’.

Sidstnævnte akkompagneret af nogle temmelig foruroligende visuals, som i parentes bemærket generelt supplerede hele koncerten fremragende. At hele herlighederne blev trykket af på et perfekt fintunet Funktion 1-anlæg gav lige det sidste perfekte touch til en aften, der også nød godt af de rå warehouse-lignende omgivelser, som KPH Volume kan tilbyde. Eneste lille bitte dråbe malurt i bærret var, at Modeselektor ikke havde en eneste vokalist med på scenen, og at materialet ikke afveg synderligt fra pladerne. Men set i den store sammenhæng, er det ligegyldigheder, der på ingen måde kan ødelægge indtrykket af en aften i selskab med nogle af den elektroniske musiks i sandhed største mestre.