The Gaslight Anthem – fuld fart fremad

Duften af fadøl og sved havde allerede før bandets ankomst lagt sig som et et blødt sommertæppe over rockpublikummet på Voxhall onsdag aften, og selvom der var lidt flere kvadratmeter at danse på end normalt, og tindingerne var lidt højere end gennemsnitskoncertgængeren på Voxhall, var nærværet fuldstændig i top. På scenen stod fire svedige og tatoverede mænd, der, på trods af at de ikke sagde noget eller undte publikum et blik de første 20 minutter, alligevel forlod scenen efter ca. 2 timer som gode venner, der skulle slæbe sig hjem efter en publikums-privatfest.

Aftenens menu stod på ærkeamerikansk rock, serveret på New Jersey manér. Allerede fra første anslag var publikum klar til at svare med håndklap og rockfinger. ‘American Slang’ markerede et tidligt højdepunkt, ligesom ‘the ’59 sound’ senere fik det ældre publikums knæ på overarbejde.

Selvom The Gaslight Anthems Mustang bare buldrede løs, med bremsestriber i svingene, var der alligevel også plads til et par morsomme anekdoter fra frontmanden Brian Fallon blandt andet med one-liners som: »If it looks like a hamburger I’ll eat it«, »New York sucks« og »Do you really think the Doors rode on a storm? Shut up and listen to the fucking song«.

Aftenens største bifald blev da også udledt af en afbrudt anekdote, da Brian præsenterede Sean, eller på dansk Søren, der før dette øjeblik havde ageret idioten blandt publikum, der blev ved med at råbe på Bruce Springsteens ‘Darkness at the Edge of Town’, men greb chancen da Brian, måske nok for sjov, spurgte om han ikke selv ville spille den. Uden backup fra bandet vandt han lynhurtigt publikum og bandets hjerter, med sin helt egen version af bossen.

Efter halvanden time uden at slippe gaspedalen, vendte de 4 drenge så tilbage på scenen og leverede hele fem ekstranumre, hvor lukkeren ‘We Did It When We Were Young’ smukt afrundende aftenen med fællessang i salen.