J. Cole – protegé udlever sin drøm

Man taler stadig om J. Cole som Jay Z’s protegé. Men ligesom Kid Cudi, der for længst er trådt ud af Kanye Wests skygge, vil opkomlingen fra Fayetteville, North Carolina snart omtales uden appendiks. Han er support på Drakes Europaturné men sneg sig mandag aften til et udsolgt Lille Vega, hvor han nød sin status som hovednavn. Og det gjorde han ydmygt: »Det er vildt at komme fra den anden ende af verden og høre jer synge med på mine sange. Jeg udlever min drøm lige nu, y’all«.

Han stillede uden backingrapper, men med to jazzede keyboardspillere og en dj, der sendte en massiv bas i vores ansigter. Men lyden mudrede ikke Coles fængende dynamik: Sang, halvhviskende acappella og hæs rap så kontant som et stempel. Han rimer uforudsigeligt, har et eminent flow, og med en ceremonimesters sikre hånd tog han os gennem sine mixtapes, hvor han blandt andet rapper over Jay Z’s ‘Dead Presidents’ og selv har produceret publikumsyndlingen ‘Lights Please’, der viser hans øre for en poppet melodi. Lightere og mobiltelefoner nåede akkurat at ryge i luften under en ballade, inden den blev abrupt afbrudt af ‘Higher’ sat på dobbelt bangerfrekvens: »Come here, I’m about to take you higher / We’re about to set this bitch on fire«.

Ude af supporttjansens snærende bånd kunne Cole give plads til både keyboardsoli og scratchsession samt gæsteoptræden fra Chicago-rapperen Omen. J. Cole er helt ned på jorden, men guderne skal vide – for det er i deres højde, han sigter – at de storladne produktioner også har plads nok til at rumme et storhedsvanvid. Det er ikke opstået endnu men blev hjulpet på vej af et publikum, der blev endeligt og totalt erobret med singlen ‘Who Dat’. Debuten er ude til foråret, manden lyder allerede legendarisk.