Spot Festival 2010: Eim Ick – organisk technofest

Som elektronisk musiker var 20-årige Nick Eriksen aka Eim Ick oppe imod hårde odds, da han spillede på årets Spot Festival. Vejret var omskifteligt, og folk skulle derfor gå en usikker distance fra Musikhuset for at opleve ham. Plus han spillede lige omkring aftensmadstid, hvilket er svært, når han, som konferencieren lovede, spiller dansevenlig technomusik.

Derfor må Nick Eriksen også have været nervøs, da han gik – alene – på scenen og startede sin laptop. Det overraskende store publikum på Voxhall blev mødt med komplekse lag af sammenknudrede lydbidder, samples og et dunkende beat, der holdte sig nærmest konstant koncerten igennem. Men selv om han stod fuldstændig alene med de gnistrende, sol-lignende visuals, slap han meget godt fra det.

Hans halv time lange set bestod af en blanding af lag-på-lag-electronica og minimal techno a la Four Tet, og havde koncerten fundet sted et godt stykke efter midnat, ville den have holdt en klub fint kørende. Alligevel havde musikken en underlig indvirkning på publikum. De virkede mere nysgerrige end klar på dansefest. Derfor stod folk med stive blikke mod scenen og rokkede til siderne til det hårde beat. Der var endda en pige, der spillede yo-yo til musikken, og midtvejs i showet klappede folk pludselig i takt til techno-beatet.

Men mens reaktionerne var sporadiske, hang Eim Icks koncert sammen som et velstruktureret dj-set, der flød ud i et og gjorde sangene uadskillelige. Og havde koncerten foregået under mere klubvenlige omstændigheder, var den nok rykket et hak højere op på karakterskalaen.