The Quasi Dub Development

At dubmusik ikke er forbeholdt Jamaica er indlysende med danske Rump Recordings’ nye gruppe, Quasi Dub Development, der med simple musikalske værktøjer, en multinational besætning og en blanding af kølig melankoli og underspillet humor inficerer dubmusikkens grundstoffer med cool jazz, subtil electro og legesyg balkanvariation. Og netop legesygen og den ironiske distance til tilværelsen, som ses i den underfundige albumtitel, gør deres dub-eksperimenter til en ovenud interessant oplevelse.

Musikken udvikler sig ubemærket fra klovnede lydlege på åbneren ‘A Rudder Flu’ til betænksomme og alvorlige kompositioner som ‘Knotty Moss’ og ‘Elastic Plastic’. De sømløse overgange mellem numrene kan tilskrives den hypnotiserende og brusende damp af funktionelle basgange, økonomiserede rytmespor og melodiske og næsten naive hornarrangementer, der subtilt lader sig omforme til atmosfæriske lydeffekter. Det er som at høre en 62 minutter lang jamsession, hvor alle er enige om, hvordan der skal dubbes, og hvornår en børnesangsmelodi skal forvandles til balkangøgl eller luftig jazz.

Som projektnavnet antyder, er der ikke tale om fuldblods Jamaica-dub, hvor monotoni og minimalisme er indiskutable dyder. I stedet er der tale om filmisk instrumentalmusik, hvor målet er en musikalsk eventyrrejse, og hvor Jamaicas dubtradition blot er udgangspunktet og ét af midlerne. Det lyder som om King Tubby, Miles Davis og Brian Eno er mødtes til et jam i en tåget drøm. Og det er godt. Rigtigt godt. Især hvis man ikke er dub-purist eller repetitionshungrende.

The Quasi Dub Development. 'Limousine to the Guillotine'. Album. Rump/VME.