Malk de Koijn

Malk de Koijn
Malk de Koijn.

»Der var engang en mand fra Peru / Han faldt i søvn i sin Renault/ Han drømte om Venus/ Og trak i sin penus/ Og vågned’ op med creme i sin klo / Malk’s toback«. Jo, Danmarks uden sammenligning mest originale rapgruppe er tilbage. Men Geolo G, Tue Track og Blæs Bukki er ikke bare tilbage, de er også tilbage i overraskende topform, og med deres tredje album har de begået et suverænt comeback, som lever op til alle de forventninger, man som hardcorefan af gruppens sprogjonglerende, humoristiske og beatmuterende univers kunne have. Overhovedet.

Trioen lægger fra land med fire benhårde tracks, der uden problemer tåler sammenligning med de bedste numre fra gruppens to foregående album. Her er tunge, aggressive beats, håndklap, stramme synths, et tæskecool guitarriff på ‘5-Øres ting’ og tonsvis af musikalske referencer til den old school-hiphophistorie, som de tre medlemmer er vokset op med.

Midtvejs falder intensiteten, og selv om numre som ‘En gang’ og ‘Sjabang’ besidder en doven og chillet charme, så er det først med det iørefaldende happy-rap-nummer ‘Jan’s Break’ at albummet for alvor kommer tilbage på sporet. Herfra er det ren sejrsgang med den MC Einar-parodierende ‘Weekendkriger’ og kærlighedsrap på clubhittet ‘Pige, girl’.

Og nu bliver jeg snart nødt til at citere noget igen, for let’s face it, Malk De Koijn er først og fremmest elsket og hyldet for deres tekster, der denne gang er mindre rablende og lettere at forstå og blandt andet veksler mellem ungdomsminder (»Samler klistermærker, lytter til rap og spiser koldskål, pjækker fra skole, knækker mit hoved med spørgsmål«) og god gammeldags blær (»Vi køber slik til den gamle pris, for vi er heldig, frikkadeldig, lemfældig, hælder kaffe op og putter mælk i«).

Man skraldgriner albummet igennem, vipper nakken til de kontante og nærmest klassiske beats og forundres over, at Malk De Koijn har gjort det igen.

Malk de Koijn. 'Toback to the Fromtime'. Album. Target.