Treefight For Sunlight

Hvorfor nøjes med at toppe lister med det samme nummer, hvis man kan gøre det med en røvfuld forskellige? Sådan synes tanken at have været hos Treefight For Sunlight, der forud for udgivelsen af debutalbummet, via Oh No Ono-drengene Kristoffer Rom og Aske Zidores Tambourhinoceros-label, har P3-hittet med deres fængende poppsykedelika. Det har givet forventninger til det samlede værk, men til dem, som troede, at solstrålehistorien ville få en brat ende, er der ikke andet at sige end: Prøv igen.

At kvartetten har mere at byde på står nemlig klart efter åbningsperlen ‘A Dream Before Sleep’, hvor englekor, luftigt klaverspil og noget, der lyder som en cembalo, giver en perfekt intro til albummet, der er en pragtfremvisning i øreorgasmisk melodiøsitet, overlegne korharmonier og dragende lydlandskaber.

Albummet byder på fremragende skæringer fra start til slut som for eksempel den sfæriske ‘The Universe Is a Woman’, den efterårskolde ‘Rain Air’ samt den fløjtefremkaldende ‘Riddles in Rhymes’. Iørefaldenheden er overrumplende, men det er sansen for detalje, skæve rytmeskift og de føromtalte korharmonier heldigvis også, hvilket hiver albummet op i langtidsholdbarhedsklassen.

At de perfektionistiske nordjyder har brugt tre år på at lave albummet er ikke nogen overraskelse, for det er ikke hver dag, man støder på et debuterende band, der virker så gennemført bevidste om, hvilken lyd de prøver at skabe. Resultatet er et sjældent helstøbt værk, hvis internationale potentiale bør give Treefight For Sunlight det sidste skub op i Danmarks indie-elite.

Treefight For Sunlight. 'A Collection of Vibrations For Your Skull'. Album. Tambourhinoceros/Playground.